2018-09-19 22:01:18 Lektira za 5. razred (po eksperimentalnom programu) Cjelovito čitanje književnih tekstova među ključnim je sastavnicama učenja i poučavanja književnosti. Ono proizlazi iz dvojake svrhe nastave književnosti: s jedne strane omogućuje razvoj kulturne pismenosti, s druge pak strane, čitanje književnih tekstova otvara nove perspektive za refleksiju o svijetu, sebi i drugima. Učenje i poučavanje književnosti temelji se na doživljajno-spoznajnome, emocionalno-iskustvenom, literarnom i estetskom pristupu književnom tekstu radi interpretacije i vrednovanja, razvoja problemskoga i kritičkoga mišljenja te stvaralaštva. Strategije i aktivnosti učenja i poučavanja književnosti usmjerene su razvijanju kritičkoga, problemskog i literarnoga čitanja te na učeničko stvaralaštvo, pri čemu do izražaja dolaze učenikova osobnost i kreativnost potaknuta čitanjem književnoga teksta. Popis djela za cjelovito čitanje sastavljen je prema načelu mogućnosti ostvarivanja odgojno-obrazovnih ishoda u predmetnome području Književnost i stvaralaštvo te je vođen idejom o profesionalnoj autonomiji učitelja i nastavnika. Pri izboru književnoga teksta za čitanje učitelju i nastavniku preporučuje se odabir suvremenih tekstova za poticanje literarnoga čitanja prema načelima: od poznatoga prema nepoznatome, od bliskoga prema udaljenome; tj. učenik se s temom ili žanrom upoznaje na suvremenim tekstovima, a potom produbljuje spoznaje i vještine na tekstovima iz književnopovijesnih i stilskih razdoblja. Književni tekstovi namijenjeni cjelovitom čitanju izabiru se prema kriterijima: recepcijsko-spoznajnih mogućnosti učenika, žanrovskoj uravnoteženosti i tipičnosti (poezija, proza, drama), oglednosti književne poetike, literarne vrijednosti te podjednake zastupljenosti hrvatskih i svjetskih književnih tekstova iz različitih književnopovijesnih razdoblja. Radi ostvarivanja odgojno-obrazovnih ishoda čitaju se i ulomci iz predloženih ili slobodno odabranih književnih tekstova, od kojih su neki izrijekom i navedeni u razradi odgojno-obrazovnih ishoda. Učenju i poučavanju književnosti i stvaralaštva pristupa se tematsko-žanrovski. Izbor tema prepušten je procjeni učitelja ili nastavnika na temelju analize potreba i procjene zanimanja učenika koje poučava. Tijekom osnovnoškolskoga i srednjoškolskog odgoja i obrazovanja učenik u svakoj školskoj godini samostalno čita određeni broj cjelovitih književnih tekstova koje učitelj i nastavnik izabire radi ostvarivanja predviđenih ishoda. U drugome i trećem ciklusu učenik čita 8 cjelovitih književnih tekstova, od toga 2 obvezna književna teksta. Učenik u svim ciklusima čita jedno djelo po vlastitome izboru godišnje. Broj djela za čitanje po vlastitome izboru učenika nije ograničen, čak štoviše, učenike valja poticati na čitanje iz užitka radi poticanja literarnoga čitanja te stvaranja čitateljskih navika i čitateljske kulture. Popis obveznih književnih tekstova za cjelovito čitanje. Drugi ciklus: Brlić-Mažuranić, Ivana, Šegrt Hlapić Lovrak, Mato, Vlak u snijegu Lovrak, Mato, Družba Pere Kvržice Balog, Zvonimir, izbor iz poezije Vitez, Grigor, izbor iz poezije Kušan Ivan, Koko u Parizu
Drugi ciklus
Drugi ciklus (peti razred)
Obvezna djela za cjelovito čitanje Ivan Kušan, Koko u Parizu Grigor Vitez, Pjesme
Prijedlog djela za cjelovito čitanje Balog, Zvonimir, O Bože, kako sam ja blesav Bilopavlović, Tito, Paunaš / Filipini iza ugla Brajko-Livaković, Maja, FinkaFi Dahl, Roald, Charlie i tvornica čokolade / Fantastični gospodin Lisac Gardaš, Anto, Duh u močvari / Ljubičasti planet / Izum profesora Leopolda Gavran, Miro, Igrokazi za djecu Gavran, Miro, Sretni dani / Kako je tata osvojio mamu Gluščević, Maja, Bijeg u košari / Tišina, snima se Graham, Kenneth, Vjetar u vrbama Hitrec, Hrvoje, Eko Eko / Humandel Horvat, Tihomir, Frka u Ščitarjevu Kanižaj, Pajo, 3čave pjesme Krilić, Zlatko, Šaljive priče i priče bez šale Kušan, Ivan, Lažeš, Melita / Domaća zadaća Lagerlöf, Selma, Legende o Kristu Maar, Paul, Tjedan sav od subota Macan, Darko, Knjige lažu Matošec, Milivoj, Strah u Ulici lipa Pichon, Liz, Tom Gates – Odlični izgovori (i druge dobre fore) Pilić, Sanja, Nemam vremena / Zar baš moram u školu? Polak, Sanja, Dnevnik Pauline P. / Drugi dnevnik Pauline P. / Morski dnevnik Pauline P. Puškin, Aleksandr Sergejevič, Bajka o ribaru i ribici Sempé, Jean-Jacques, Goscinny, René, Nikica Škuflić-Horvat, Ines, (ur.), Kaos prije premijere Winterfeld, Henry, Timpetill Zlatar, Pero, Otključani globus Željeznjak, Mila, Sretne priče
Ideje za predstavljanje knjige
Ideje za predstavljanje knjige oslikaj staru majicu u duhu knjige napravi pizzu o knjizi – na kutiji nacrtaj naslovnicu knjige, a knjigu predstavi različitim zadatcima podijeljenima u kriške napravi društvenu igru na temu knjige napravi reklamnu brošuru o knjizi napravi lutkarsku predstavu o knjizi napravi Fakebook profil glavnoga lika (Fakebook) napravi videoigru o knjizi napravi ilustrirani pojmovnik s pojmovima iz pročitane knjige i objasni ih napravi PowerPoint prezentaciju o knjizi osmisli kviz za razredni odjel o pročitanoj knjizi osmisli križaljku o knjizi snimi jednominutni monolog glavnoga lika snimi jednominutni film o knjizi napravi novine o knjizi – intervjue s likovima, članke o problemima koji se javljaju u knjizi, fotografije likova i sl. napiši pismo jednom od glavnih likova: posavjetuj ga, pokudi, pohvali, pomozi mu riješiti problem koji ima napiši pismo autoru knjige: pitaj ga kako je knjiga nastala, otkud mu ideja za pisanje knjige, čime su motivirani postupci likova koji ti se (ne)sviđaju i sl. u Vennovu dijagramu usporedi glavne likove nacrtaj/sašij kostime za glavne likove odaberi opis izvanjskog ili unutrašnjeg prostora pa u kutiji za cipele napravi umanjenu scenografiju tog prostora dizajniraj plakat jer je knjiga doživjela dramatizaciju i bit će izvedena u kazalištu organiziraj talk show s glavnim likovima iz knjige koje će glumiti pojedini učenici - izaberi voditelja i naznači teme o kojima će se razgovarati nacrtaj graf s kronološkim i retrospektivnim događajima u knjizi - crveno kronologija, plavo retrospekcija napravi vremensku lentu i ucrtaj najznačajnije datume i događaje iz knjige napiši dnevnik glavnog lika koji je vodio uoči događaja u knjizi ili koji je vodio poslije glavnog događaja (prva osoba) napiši dramatizaciju jednog poglavlja knjige/izvedi dramatizaciju u suradnji s drugim učenicima prebaci lik u današnje vrijeme i objasni kako bi se ponašao u suvremenom svijetu organiziraj radiopostaju i izvještavaj o knjizi uživo, odaberi i glazbu koja "ide” uz knjigu napravi štapnu lutku (glavni lik) i izvedi jednominutni monolog glavnoga lika iz knjige organiziraj panel-raspravu: pozovi goste koji mogu odgovoriti na probleme likova iz knjige, pozovi i likove, odaberi voditelja zamisli da si književni kritičar i napiši recenziju o pročitanoj knjizi za jutarnje izdanje dnevnog lista (objektivno, bez spinova) usporedi knjigu i filmsku adaptaciju knjige nacrtaj glavne likove prema opisu u knjizi nacrtaj strip o knjizi stvaralački nadogradi knjigu: izmijeni završetak, uvedi nove likove, „uđi“ u knjigu i doživi pustolovine s glavnim likovima, promijeni mjesto radnje, vrijeme radnje pojednostavi sadržaj knjige i nacrtaj slikovnicu s ilustracijama organiziraj parlaonicu o knjizi na zadanu temu organiziraj sudnicu o knjizi: sudi glavnom liku zbog nekog njegova postupka nacrtaj novu naslovnicu knjige nacrtaj glavne likove na oblutcima napravi reklamu (od 30 sekundi) o knjizi napiši intervju koji vodiš s glavnim likom u knjizi zamisli da si autor knjige i da želiš prodati filmska prava za svoju knjigu; napiši pismo producentima - objasni radnju, predloži glumce za pojedine uloge, izaberi lokacije za snimanje napravi blog glavnog lika iz knjige lektira iz „škarnicla“ - oslikaj prednju stranu papirnate vrećice kao naslovnicu, s druge strane napiši upute za uporabu; u vrećicu spremi deset predmeta koji te asociraju na knjigu; objasni svoj izbor predmeta napravi kartice s pojmovima iz knjige napravi izložbu o knjizi: eksponate biraj prema sadržaju knjige; opiši svaki eksponat, upriliči otvorenje izložbe uz goste predstavi knjigu posterom napravi spomenar ili fotoalbum glavnoga lika napravi rječnik zastarjelica/lokalizama/dijalektizama/žargonizama s riječima iz knjige organiziraj večer čitanja ulomaka iz knjige uz čaj i keksiće održi javni govor u trajanju od dvije minute o knjizi ili problemu iz knjige |
Osnovna škola Barilović |