U razdoblju od 31. ožujka do 4. travnja 2025. učiteljice Nika Komar i Mirjana Vranić Šušlje boravile su u predgrađu Porta u mjestu Maia u okviru Erasmus+ programa za razmjenu dobrih praksi (job shadowing). Portugalski sustav obrazovanja upoznavale smo u školi Agrupamento de Escolas Gonçalo Mendes da Maia.
Sustav obrazovanja u Portugalu obuhvaća predškolsko obrazovanje (3. – 5. godine), osnovno (6. – 15. godine), srednje (16. – 18. godine), visoko obrazovanje te stručno obrazovanje (od 18. godine nadalje). Osnovno obrazovanje traje do petnaeste godine (od 1. do 9. razreda). Srednjoškolsko obrazovanje traje tri godine i podijeljeno je u nekoliko različitih smjerova (znanstveno-humanistički i strukovni), a učenici biraju smjer prema svojim željama. Obavezno obrazovanje obuhvaća tri ciklusa osnovnog obrazovanja i razdoblje srednje škole, što je različito u odnosu na hrvatski obrazovni sustav. Kao i u Hrvatskoj, visoko obrazovanje strukturirano je prema bolonjskom sustavu. Različitim inicijativama modernizirali su obrazovni sustav povezivanjem informacijske tehnologije, kreativnosti i inovacija u nastavi.
Maia – suvremeni gradić
Prvi dan razgledale smo grad i uočile njegovu podijeljenost na tematske cjeline (kultura, sport, obrazovanje, poslovni dio). Grad je čist i ekološki osviješten s prepoznatljivim popločenim kamenim ulicama, što smanjuje zagrijavanje. Odlično je povezan vlakom, metroom i autobusnim linijama s velikim portugalskim gradovima.
Dolaskom u školu upoznale smo se s ravnateljicom i djelatnicima, a voditeljica škole detaljno nas je provela po školskim zgradama i učionicama koje su taj tjedan bile tematski uređene kao izložbeni prostor zbog održavanja školskoga kulturnog tjedna s naglaskom na suradnju s roditeljima.
Škola se nalazi u samom središtu grada okružena parkovima i sportskim kompleksima. Obuhvaća veliku matičnu školu s otprilike 1300 učenika i pet manjih škola, a sveukupno broji oko 2400 učenika. Učenici provode duži period u školi u okviru cjelodnevne nastave obogaćene raznolikim interesnim aktivnostima. Sudjelovanjem u nastavnom procesu uočile smo nekoliko specifičnosti koje se izdvajaju kao različite u odnosu na hrvatski sustav – naglasak je na kreativnom radu temeljenom na recikliranju, ekološkom razvrstavanju otpada, slobodnom kretanju učenika nakon nastave u prostranome školskom dvorištu, reduciranju uporabe mobilnih uređaja tijekom školskog dana, korištenju digitalnih kartica za prehranu koju plaćaju roditelji te na brizi za zdravu i ujednačenu prehranu uz veću konzumaciju voća i povrća. S obzirom na višenacionalni sastav učenika (Brazil, Gana, Armenija, Nepal…), uočile smo nesmetana zajednička druženja, podršku i radost u slobodno vrijeme. Pružen nam je opširan uvid u praksu inkluzivnog obrazovanja – u školi se nalazi poseban paviljon za učenike s teškoćama u razvoju u kojem učenici uče praktične vještine za svakodnevni život (čišćenje, kuhanje, pospremanje sobe, glačanje rublja…) u novoizgrađenom „stanu“. U redovnoj nastavi zaposlen je učitelj asistent koji pomaže u radu učenicima s teškoćama (a nije usmjeren samo na jednog učenika). Informatika se uči putem robotizacije, programiranja i korištenja VR-naočala dvaput tjedno i kroz interesne skupine. Portugalski i engleski jezik uče se od prvog razreda s većom zastupljenom satnicom, a francuski i španjolski jezik kao izborni u 7. razredu.
Prisustvovale smo satu Biologije (Science lesson) i satu Građanskog odgoja (Citizenship lesson) te smo primijetile da su učenici jako aktivni i povezuju postojeće znanje s novim gradivom kroz logičko razmišljanje i povezivaje sa svijetom koji ih okružuje – aktualizacija teme i problematika zbrinjavanja plastike u morima. Cjelodnevna nastava usklađena je zbog velikog broja učenika u dvije smjene i traje do 18:30. Uključuje raznolike aktivnosti poput sportskih i umjetničkih programa, radionice tradicijskog karaktera, pomoć u učenju i pisanju domaćih zadaća čime učenici imaju cjelodnevnu podršku u učenju i razvoju. Svjedočile smo različitim metodama rada s velikim količinom umjetničkih i kreativnih ideja koje krase školske prostore.
Nakon upoznavanja s unutarnjim prostorima škole detaljno smo upoznale školsko dvorište i vrt gdje smo aktivno sudjelovale u sadnji cvijeća u okviru radionice u koju su bili uključeni učenici s teškoćama. Saznale smo da škola ima razvojni plan sadnje biljaka. Prostor je obogaćen hranilištima i kućicama za ptice, klupicama za odmor i aromatičnim biljem te djeluje poticajno za učenje i odmor. Uočile smo i hrast plutnjak koji Portugalci koriste za izradu ukrasnih i uporabnih predmeta (cipele, torbe, nakit…).
Boravak u školi zaokružile smo završnom školskom svečanošću kulturnog tjedna gdje smo mogle razgledati i kupiti predmete tradicijskih obilježja od recikliranih materijala i pluta te hranu koju su pripremili učenici i njihovi roditelji, a skupljeni novac bit će doniran udruzi za održivi razvoj. Druženje s domaćinima upotpunile smo razmjenom dojmova i primjera dobre prakse hrvatskog i portugalskoga obrazovnog sustava. Uslijedila je podjela poklona kao znak dobre suradnje i dodjela certifikata.
Obogatile smo spoznaje o načinu života Portugalaca obilaskom Lisabona, Porta i Brage. Gradovi su okruženi obradivim površinama trajnih nasada maslina i voćnjaka. Okruženi su brojnim fotonaponskim ćelijama i vjetrenjačama. Od uštede energije primijetile smo i sam stil gradnje – građevine su uske i visoke, ulice izlaze prema moru, a asfalt se koristi samo za velike prometnice. Gradovi su bogati zelenilom i parkovima, a prometne se gužve smanjuju dobro organiziranim jeftinim javnim prijevozom.
Na temelju posjeta Portugalu zaključile smo da postoje sličnosti i razlike koje se očituju kroz inovacije u nastavi, opremljenosti učionica i učenju o životu. Ovo nas je iskustvo potaknulo na razmišljanje i obvezno učenje o održivom razvoju kao neizostavnoj sastavnici svakodnevnog života. Digitalne vještine primjenjuju se u restoranima, prilikom putovanja javnim prijevozom, kupovini ulaznica i tako pojednostavljuju svakodnevne aktivnosti modernog čovjeka. Osjeća se veća zaposlenost ljudi kroz usluge u ugostiteljstvu, turizmu, javnom prometu. Obogaćene smo kreativnim idejama koje ćemo svakako primjenjivati u svojem radu, a ujedno ćemo našim učenicima pripremiti izlaganje o posjetu Portugalu. Cilj nam je i dalje razvijati suradnju i posjet Hrvatskoj.
