6.3.3. Položaj i uloga odgajatelja i nastavnika
Napredak obrazovnog sustava često se poistovjećuje s izgradnjom novih zgrada, uvođenjem novih kurikula, načinom ispitivanja, vanjskom provjerom znanja, međutim sve više sazrijeva spoznaja da se stvarno poboljšanje može postići tek jačom profesionalizacijom odgajateljskog, učiteljskog i nastavničkog zanimanja te jačanjem povjerenja prema nastavnicima i školama. Uspješan finski model obrazovnog sustava zasniva se na tim načelima.
Vlada Republike Hrvatske mora hitno odrediti zakonske i materijalne preduvjete za bitno povoljniji status odgajatelja, učitelja i nastavnika. Danas ih se svrstava u velik broj državnih službenika koji žive na teret poreznih obveznika, pa na njima država mora štedjeti. Ta se percepcija mora korjenito promijeniti.
Odgajatelji, učitelji i nastavnici moraju biti uvažavani, primjereno plaćeni, mora im se osigurati dostojno i pravo mjesto u društvu, a oni moraju biti ponosni na svoj poziv, biti mu predani i kreativni u radu s učenicima.
Isto tako treba odrediti jasne i javno prepoznatljive uvjete njihova napredovanja u struci te njihovo licenciranje.
6.5.3. Dodatno obrazovanje nastavnika
Nastavnički i učiteljski fakulteti svoje će programe nadopuniti tako da novi učitelji i nastavnici tijekom redovitog školovanja steknu potrebne kompetencije za preoblikovanje nastavnih procesa u školama. Međutim velika većina učitelja i nastavnika aktivna je u školama, te je potrebno njihovo sustavno dodatno obrazovanje.
Zbog toga model dodatnog obrazovanja treba promijeniti tako da sveučilišta organiziraju prikladne specijalističke studije. U tu je svrhu vrlo korisno primijeniti e-učenje.