U privitku se nalaze prezentacije predavanja i radionica kojima sam prisustvovala. Za početak što je to planetary wellbeing?
Planetarna dobrobit je stanje u kojem integritet Zemljinog sustava i
procesi ekosustava ostaju neoštećeni do stupnja da se loze mogu održati u budućnosti kao dijelovi ekosustava, a organizmi (ljudski i neljudski) mogu ostvariti svoje tipične karakteristike i kapacitete.
Za ljude u Finskoj ovo nije samo definicija, oni planetarnu dobrobit doista žive od načina na koji putuju, hrane se, kako su organizirali svoj obrazovni sustav, to je jednostavno njihov stil života, suživot s prirodom.
Ako imate malu djecu ili radite u razrednoj nastavi ili vrtiću posebnu pažnju obratite na prezentaciju Outdoor education session jer ćete naći korisne informacije koliko suživot s prirodom pozitivno utječe na razvoj djece.
U ovom slajdu nalazi se, po meni, sažetak cijelog seminara. Budući da boravak u prirodi ima snažan pozitivan utjecaj na učenje i pamćenje te razvoj mozga u djetinjstvu odgovornost je svakog učitelja da u skladu sa svojim predmetnim kurikulumom omogući učenicima boravak u prirodi izvan učionice i što više kretanja i fizičke aktivnosti za vrijeme nastave.
Posjetila sam školu Satavuo. To je eko škola izgrađena od drveta što joj daje poseban ugođaj. Okuplja djecu iz tri lokalna sela u Laukai. Obrazovanje o održivosti i poduzetništvu snažno se odražava u nastavi u školi Satavuo. Školska hrana priprema se u vlastitoj školskoj kuhinji, a značajan dio namirnica koje se koriste u školskim obrocima je lokalno proizveden. Posebnost škole je ekološka zgrada, proizvodnja i korištenje solarne električne energije te korištenje goriva za grijanje iz lokalnih resursa. Škola pruža sadržaje za večernje i rekreacijske aktivnosti za stanovnike iz lokalne zajednice. Škola je 2020. godine dobila OKKA-certifikat (Finska nacionalna potvrda o održivom razvoju obrazovnih ustanova).
Učenici petkom imaju nastavu u školskom dvorištu, koje se stapa s prirodnim okruženjem i također služi kao okruženje za učenje za140 učenika. Učenici u finskim školama nose samo čarape što nam je bila posebna zanimljivost, a i mi smoih nosili tijekom posjeta školi. Na taj način pomažu da škola bude čistija i urednija. Nastava koja se petkom održava izvan školske zgrade planira se bez obzira na vremenske uvijete (kiša, snijeg, vjetar), a imali smo prilike vidjeti kako učenici za vrijeme odmora također izlaze van na igru. Prisustvovali smo satu engleskog jezika u prvom razredu koji se održavao u dvorištu škole. Učenici su u prirodi tražili materijale prema određenim bojama ispisanim na engleskom jeziku. Zatim su stali u krug i koračali prema središtu kruga ako je učiteljica imenovala boju koju vole.
U dvorištu škole nalazi se drvena kućica koja u središtu ima ognjište gdje se loži vatra i koja recimo u ovim jesenskim danima može služiti za pečenje kestena. Drvenu kućicu su svojim donacijama pomogli izgraditi roditelji i lokalni poduzetnici.
U dvorištu škole montiraju se i saune pa učenici također mogu povremeno boraviti u njima za vrijeme nastave.
Ovu školu polaze djeca jasličke i vrtićke dobi (najmlađe dijete trenutno ima 10 mjeseci) pa sve do šestog razreda.
U školi imaju deset učitelja/odgajatelja plus nešto administrativno tehničkog osoblja. Škola ima produženi boravak za one učenike koji ga trebaju.
U školi postoji posebna prostorija za komunikaciju u kojoj su zabranjeni mobiteli. Tu se održavaju razgovori, opušta se uz čaj ili kavicu, a održavaju se i učiteljska vijeća. Školska kuhinja je moderna i dobro opremljena. U Finskoj djeca jedu zdravu hranu s puno povrća.
I mi smo jeli uglavnom vegetarijansku hranu koja je bila vrlo ukusno pripremljena i izgledala je jednostavno savršeno, puna boja, vrlo raznolika.
Za vrijeme našeg boravka u gradu se održavao festival svjetlosti
City of Light - Jyväskylä
Naravno da smo isprobali i uživali u finskoj sauni, uranjali u hladno jezero i ponovo se ugrijali u jacuzziju.
Za kraj mogu samo ponoviti da Erasmus obogaćuje živote i širi vidike.